FAQs - Usein kysyttyä Ison Omenan yhteisöstä

 

Pikalinkit:

 

Miten Ison Omenan pysäköintijärjestelmä toimii?

 

VASTAUS: Ison Omenan pysäköintihallijärjestelmä on puomein suljettu ja kahden ensimmäisen tunnin jälkeen maksullinen pysäköintipalvelu Ison Omenan asiakkaille. Järjestelmä toimii siten, että saapuessasi paikalle sisääntuloväylien kautta puomille, otat lipukkeen vierelläsi olevasta lippuautomaatista ja samalla autosi rekisterikilpi kuvataan järjestelmään. Tämän jälkeen puomi aukeaa ja samalla pysäköintiaikasi alkaa. Näet myös sinulle kuuluvan pysäköintiajan sisääntulon jälkeen älypuhelimellasi (mikäli olet Ison Omenan yhteisön kanta-asiakasjäsen). Em. pysäköintiajan näkeminen tarvitsee, jotta sinulla on ennen pysäköintiin sisäänajoa Iso Omena –sovellus käynnissä älypuhelimessasi.

Lähtiessäsi pois Ison Omenan pysäköintihallista uloskäyntiväylien kautta puomille, täytyy sinun ennen tätä käydä maksamassa mahdollinen pysäköintimaksusi pysäköintimaksuautomaatilla. Puomilla autosi rekisterinumero kuvataan uudelleen, jolloin puomi aukeaa automaattisesti.

Mikäli pysäköit alle 2 tuntia, voit ajaa suoraan automaattisesti aukeavalle puomille.

Mikäli olet Ison Omenan yhteisön kanta-asiakasjäsen, sinulle kuuluu yht. 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa. Jos siis pysäköintiaikasi on alle 4 tuntia, voit myös silloin ajaa suoraan uloskäyntipuomille ja puomi aukeaa automaattisesti. Huomioithan, että jos rekisterinumeron tunnistus on epäonnistunut, etkä saanut puhelimeen push-viestiä pysäköinnistä, voit aina hakea pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodia näyttämällä.

Alkuun

En saanut kirjautumistunnistetta – mitä teen?

 

VASTAUS: Tarkista ensin varmuuden vuoksi, että puhelinnumerosi on syötetty oikein sovellukseen. Jos puhelinnumero on syötetty väärin, tilaa uusi kirjautumistunniste oikeaan numeroon.

Jos puhelinnumero on syötetty oikein, yritä vähän ajan päästä tilata uusi kirjautumistunniste sovelluksen kautta. Tekstiviestien lähettämisessä saattaa tulla ajoittain ruuhkaa tai muuta häiriötä, minkä takia viestit tulevat perille viiveellä.

Huom. Jos et tunnistaudu tunnin sisällä, niin sinun on täytettävä rekisteröitymistiedot uudelleen.

Alkuun

Kuinka kauan voin pysäköidä?

 

VASTAUS: Ison Omenan pysäköinnissä on kaikille 2 ensimmäistä tuntia ilmaisia, jonka jälkeen veloitetaan ylimenevä pysäköintiaika sen hetkisen hinnaston mukaisesti (05/2016: 1 €/alkava tunti). Huomioithan, että mikäli olet Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas, saat kanta-asiakkuusetuna aina em. 2 ilmaisen tunnin lisäksi toiset 2 tuntia ilmaiseksi, eli yhteensä sinulla on 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa. Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmasta saat lisätietoa, ladattua älypuhelimeesi Iso Omena -kanta-asiakassovelluksen sekä rekisteröityä, mene osoitteeseen: www.isoomena.fi/mobile-app

Alkuun

Kuinka maksan pysäköintini?

 

VASTAUS: Pysäköinnin maksu tapahtuu aina itse pysäköinnin jälkeen Isossa Omenassa olevien pysäköintimaksuautomaattien kautta. Maksuautomaatteihin käy sekä käteinen raha että myös yleisimmät pankki- ja luottokortit.

Alkuun

En ole vielä kanta-asiakas ja haluaisin 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa 2 tunnin sijaan – kuinka minun tulee toimia?

 

VASTAUS: Jotta saisit tämän Ison Omenan yhteisön kanta-asiakasedun (4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa), täytyy sinun vain rekisteröityä Ison Omenan yhteisön kanta-asiakasohjelmaan. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa seuraavasta päivästä alkaen, eikä heti rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla. Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmasta saat lisätietoa, ladattua älypuhelimeesi Ison Omenan sovelluksen sekä rekisteröityä, mene osoitteeseen: www.isoomena.fi/mobile-app.

Alkuun

En ole vielä rekisteröitynyt Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmaan ja pysäköityneenä alle 2 tuntia – miten toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Voit ajaa suoraan uloskäyntiväyliä pitkin puomille ja puomi aukeaa sinulle automaattisesti. Jos puomi ei ole tunnistanut rekisterinumeroasi sisäänajossa, muistathan käyttää lähtiessä pysäköintilipuketta puomilla.

Alkuun

En ole vielä liittynyt Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmaan ja pysäköityneenä yli 2 tuntia – miten toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Pysäköintiedun saamiseksi pitää rekisteröityä kanta-asiakasohjelmaan ja lisätä Ison Omenan sovelluksen kautta rekisterinumerosi järjestelmään. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa seuraavasta päivästä alkaen, eikä heti rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Jos pysäköit yli 4 tuntia yhteisön jäsenenä, mene jollekin pysäköintimaksuautomaatille ja syötä automaattiin sisään tullessasi saamasi lipuke, jonka jälkeen automaatti ilmoittaa sinulle, kuinka paljon pysäköintisi maksaa. Maksusi jälkeen saat lipukkeen takaisin automaatista. Tämän jälkeen mene autollesi ja aja uloskäyntiväyliä pitkin puomille, joka aukeaa automaattisesti. Syötä tarvittaessa lipuke vieressäsi olevaan automaattiin, mikäli puomi jostain syystä ei aukea.

Alkuun

Olen rekisteröitynyt Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas, tallentanut rekisterinumeroni sovellukseen ja pysäköityneenä alle 4 tuntia – kuinka toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS Voit ajaa suoraan uloskäyntiväyliä pitkin puomille ja puomi aukeaa sinulle automaattisesti. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa seuraavasta päivästä alkaen, eikä heti rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Alkuun

Olen rekisteröitynyt Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja pysäköityneenä yli 4 tuntia – kuinka toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS Sinun täytyy ensimmäiseksi mennä jollekin pysäköintimaksuautomaatille ja syöttää automaattiin sisään tullessasi saamasi lipuke, jonka jälkeen automaatti ilmoittaa sinulle, kuinka paljon pysäköintisi maksaa. Jos pysäköintietuasi ei ole automaattisesti otettu huomioon, lunasta pysäköintietusi näyttämällä maksuautomaatin lukijaan Ison Omenan sovelluksen QR-koodi. Maksusi jälkeen saat lipukkeen takaisin automaatista. Tämän jälkeen mene autollesi ja aja uloskäyntiväyliä pitkin puomille, joka aukeaa automaattisesti. Syötä tarvittaessa lipuke vieressäsi olevaan automaattiin, mikäli puomi jostain syystä ei aukea.

Alkuun

Olen jo Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas, mutta en ole rekisteröinyt autoani - kuinka toimin?

 

VASTAUS Sinun täytyy rekisteröidä järjestelmään myös autosi rekisterinumero. Mene älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan sovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Omat tietoni' -> valitse sivun alhaalta kohta 'EDUT' -> valitse kohta 'Pysäköintietu', jonka jälkeen voit syöttää ja tallentaa autosi rekisterinumeron. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa seuraavasta päivästä alkaen, eikä heti rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Alkuun

Minulla on työsuhdeauto – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

VASTAUS Työsuhdeauto toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten yksityisomisteiset autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat.

Alkuun

Minulla on vuokra-auto – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

VASTAUS Vuokra-auto toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten yksityisomisteiset autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat. Jos olet tallentanut kyseisen rekisterinumeron sovellukseen samana päivänä, pitää etu lunastaa maksuautomaatilta QR-koodia näyttämällä.

Alkuun

Mitä sisääntulo- ja uloskäyntien pysäköintikamerat kuvaavat?

 

VASTAUS Kamerat kuvaavat ainoastaan autosi rekisterikilven, eikä esim. kyydissä olevia ihmisiä tms.

Alkuun

Kuinka autoni rekisterinumeron tunnistaminen toimii?

 

VASTAUS Sisään tullessasi järjestelmän kamera kuvaa autosi rekisterinumeron ja vertaa sitä Iso Omena –kanta-asiakasohjelmaan syöttämääsi rekisterinumeroon.

Alkuun

Jos minulla on jonkun toisen auto, kuinka toimin sen kanssa?

 

VASTAUS Toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten kaikki pysäköintiin tulevat autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa vasta seuraavasta päivästä alkaen, eikä vielä heti em. rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Alkuun

Olen Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja antanut myös autoni rekisteritunnuksen, mutta vaihdan autoni toiseen – kuinka toimin, että myös jatkossa saan kaikki Ison Omenan yhteisön pysäköintiedut?

 

VASTAUS Sinun täytyy mennä älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan yhteisön kanta-asiakassovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Omat tietoni' -> valitse sivun alhaalta kohta 'EDUT' -> valitse nykyinen rekisterinumero esim. 'XYZ-123', jonka jälkeen voit poistaa nykyisen ja syöttää sekä tallentaa uuden rekisterinumeron. Huomioithan, että pysäköintietusi on voimassa vasta seuraavasta päivästä alkaen, eikä vielä heti em. rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Alkuun

Kuinka esim. ulkomaille rekisteröityjen autojen tunnukset toimivat?

 

VASTAUS Järjestelmä tunnistaa suomalaiset rekisterikilvet. Mikäli sinulla on ulkomaiset tms. vastaavat rekisterikilvet autossasi, on kaikkein parasta aina mennä pysäköintimaksuautomaatin kautta ennen ulosajoa.

Alkuun

Olen jo Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja haluaisin 2 tuntia lisää ilmaista pysäköintiaikaa (yht. 4 tuntia) – kuinka minun tulee toimia?

 

VASTAUS Sinun täytyy rekisteröidä järjestelmään myös autosi rekisterinumero. Mene älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan yhteisön kanta-asiakassovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Omat tietoni' -> valitse sivun alhaalta kohta 'EDUT' -> valitse kohta 'Pysäköintietu', jonka jälkeen voit syöttää ja tallentaa autosi rekisterinumeron. Huomioithan, että automatisoitu pysäköintietusi on voimassa vasta seuraavasta päivästä alkaen, eikä vielä heti em. rekisterinumeron tallentamisen jälkeen. Voit kuitenkin saman tien lunastaa pysäköintiedun maksuautomaatilta sovelluksen QR-koodilla.

Alkuun

Voinko rekisteröidä itselleni useamman kuin yhden auton?

 

VASTAUS Tällä hetkellä voit rekisteröidä vain yhden rekisterinumeron. Voit kuitenkin aina lunastaa pysäköintiedun tarvittaessa maksuautomaatilla QR-koodia näyttämällä. QR-koodia ei ole sidottu tiettyyn rekisterinumeroon.

Alkuun

Minulla on invalidipysäköintioikeus – miten toimin?

 

VASTAUS Toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten kaikki pysäköintiin tulevat autot. Invalidin pysäköintilupaa näyttämällä, olette oikeutettu saamaan lipukkeen yhden lisätunnin ilmaiseen pysäköintiin Q-Parkin tai kauppakeskuksen infopisteeltä.


Huomioithan, että Ison Omenan pysäköintihallista löytyy sinulle erityispaikkoja, jotka sijaitsevat lähimpänä kauppakeskuksen sisäänkäyntiovia ja niissä on isommat pysäköintiruudut.

Alkuun

Minulla on perheen toinen auto käytössä – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

Voit lunastaa pysäköintiedun aina maksuautomaatilta Iso Omena kanta-asiakassovelluksen QR-koodia näyttämällä. QR-koodi ei ole rekisterinumeroon sidonnainen.

Alkuun

Ajan moottoripyörällä – joudunko maksamaan sen pysäköinnistä?

 

VASTAUS Kyllä. Sinun täytyy aina mennä pysäköintimaksuautomaatin kautta, koska moottoripyörässä ei ole rekisterikilpeä edessä, jotta automaattinen pysäköintiajan määrittäminen voitaisiin tehdä. Hinnoittelu on sama, kuin autoilla sillä hetkellä voimassaolevan hinnaston mukaan (05/2016: 1 €/alkava tunti).

Alkuun

Tarvitsen kuitin pysäköinnistäni jälkikäteen – mistä saisin sellaisen?

 

VASTAUS Pysäköintimaksuautomaatista saamasi lipuke toimii myös kuittina. Mikäli et ottanut kuittia talteen, tai olet sen hävittänyt, ole ystävällinen ja ota yhteyttä Q-Parkin palvelupisteeseen (sijaitsee parkkikerroksessa rullaportaiden lähellä).

Alkuun

Mitä, jos kadotan pysäköintilipukkeen?

 

VASTAUS Ole ystävällinen ja ota yhteyttä Q-Parkin palvelupisteeseen (sijaitsee parkkikerroksessa rullaportaiden lähellä).

Alkuun

Toimiiko Ison Omenan sovellus puhelimessani?

 

VASTAUS Ison Omenan kanta-asiakassovellus toimii uusimmissa iOS- ja Android-käyttöliittymissä. iPhone-sovellus toimi iOS 8.x ja sitä uudemmilla käyttöjärjestelmillä. Android-sovellus toimii Android puhelimissa, joissa on versio 4.1 tai uudempi käyttöjärjestelmästä. Tarkemmat tiedot pystyy tarkistamaan käyttöliittymien sovelluskaupoista.

Lataa sovelluksen asennusohjeet tästä!

Alkuun

Mistä Ison Omenan yhteisöohjelmassa on kysymys?

 

VASTAUS Kyseessä käyttäjän puhelimeen ladattava mobiilisovellus, jonka kautta Ison Omenan kanta-asiakkaat voivat saada lisäpalveluita ja kohdennettuja etuja sekä tarjouksia. Lähtökohtana on avoimuus, sovelluksen lataaja näkee käyttöehdot ja hyväksyy ne. Asiakas voi tutustua käyttöehtoihin joko mobiiliapplikaatiosta rekisteröitymisen yhteydessä tai täältä. Ainoastaan sovelluksen ladanneet ja yhteisöön rekisteröityneet henkilöt ovat mukana ohjelmassa.

Alkuun

Kerätäänkö tietoa tosiaan niin laajalti, kun käyttöehdoissa on todettu?

 

VASTAUS Tällä hetkellä keräämme käyttäjistä vain tämän rekisteröityessään antamat perustiedot. Sijaintitietoja tarvitaan silloin, kun asiakas haluaa käyttää sijaintiin perustuvia palveluita, esimerkiksi find my car –palvelua. Näiden tietojen kerääminen on edellytys tällä hetkellä mobiiliapplikaatiossa olevien toimintojen ja palveluiden toiminnalle. Kehitämme kuitenkin palvelua edelleen, ja saatamme jatkossa kerätä sellaisia tietoja, jotka mahdollistavat kehittämiemme lisäominaisuuksien ja/tai palveluiden edelleen kehittämisen ja ylläpidon.

Alkuun

Onko sovelluksen rekisteröityneen käyttäjän pakko hyväksyä, että hänen liikkumistaan kauppakeskuksessa voidaan seurata?

 

VASTAUS Kyllä näin on. Niissä tilanteissa, kun asiakas haluaa liittyä yhteisön jäseneksi, hän ei voi kieltää sijaintitiedon keräämistä. Tämä on tärkeä ominaisuus ja edellytys tiettyjen palvelujen tarjoamiselle. Ilman sijaintitietoa asiakas ei voi käyttää esimerkiksi Find my Car –toimintoa, joka auttaa häntä löytämään autonsa parkkihallista. Muita sijaintitietoa hyödyntäviä palveluja ovat mm "näytä reitti liikkeeseen" tai erilaiset tarjoukset ja edut, joita voidaan kohdentaa asiakkaalle riippuen siitä missä hän liikkuu kauppakeskuksessa.

Alkuun

Miksi Citycon ylipäätään haluaa seurata asiakkaidensa liikkumista kauppakeskuksessa?

 

VASTAUS Koko lojaliteettiohjelman tavoitteena on tarjota kauppakeskuksen asiakkaille lisäpalveluita ja heille räätälöityjä etuja. Sijaintitietoa tarvitaan, jotta voimme tarjota esimerkiksi asiakkaan haluamia tarjouksia juuri silloin, kun asiakas on kauppakeskuksessa. Haluamme myös palkita kanta-asiakkaitamme ja tarjota yhä enemmän etuja niille asiakkaille, jotka asioivat Isossa Omenassa usein.

Alkuun

Millä tavalla Ison Omenan lojaliteettiohjelma eroaa kaupan liikkeiden vastaavista ohjelmista?

 

VASTAUS Meidän ohjelmassamme asiakas näkee itse, mitä tietoa keräämme. Me emme myöskään kerää lainkaan varsinaisiin kassatapahtumiin tai asiakkaan ostohistoriaan liittyvää tietoa. Asiakas voi halutessaan kertoa, että on kiinnostunut esimerkiksi liikuntavälineistä, jolloin voimme tarjota hänelle aiheeseen liittyviä tarjouksia ja vinkkejä. Keräämämme tieto ei siis perustu asiakkaan ostokäyttäytymisen tai maksutapahtumien seuraamiseen.

Alkuun

Miten varmistatte, että lain kirjainta noudatetaan?

 

VASTAUS Lojaliteettiohjelman valmistelussa on otettu huomioon soveltuva tietosuojalainsäädäntö. Olemme tehneet suunnitteluvaiheessa töitä juridiikan tietosuoja-asiantuntijoiden kanssa ja myös keskustelleet tietosuojavaltuutetun kanssa. Noudatamme lakia ja haluamme olla avoimia asiakkaidemme suuntaan.

Alkuun

Mihin antamani tieto tallennetaan?

 

VASTAUS Käyttäjän rekisteröinnin yhteydessä antamat tiedot siirtyvät keskitettyyn käyttäjärekisteritietokantaan. Pidämme hyvää huolta tietosuojasta ja asiakastietoihin on pääsy vain tarkoin määritellyillä henkilöillä, joiden työtehtävät liittyvät kanta-asiakasrekisterin hoitoon ja ylläpitoon.

Alkuun

Miksi tarvitsette luvan tietojeni siirtoon kolmannelle osapuolelle?

 

VASTAUS Lupa tarvitaan, jotta saamme toteutettua teknisesti mm. pysäköintiin liittyviä etupalveluita. Eri järjestelmien täytyy ns. ‘pystyä keskustelemaan' keskenään.

Alkuun

Onko pysäköintietu ainoa jäsenen saama etu siitä, että on rekisteröitynyt yhteisön jäseneksi?

 

VASTAUS Ei ole. Tällä hetkellä saatavilla olevia muita etuja ovat mm. erikoistarjoukset, mobiilietukupongit sekä erilaiset viihdepalvelut, kuten esimerkiksi Elisa Kirja ja Dibitassut-lastenpelit.

Alkuun

Tuleeko etuja ja palveluja lisää?

 

VASTAUS Kyllä tulee. Kehitämme jatkuvasti jäsenillemme tarjottavia etuja ja palveluja. Syksyn 2016 aikana tulossa mm. helpotettu taksin tilauspalvelu Isoon Omenaan, julkisen liikenteen aikataulut sekä käyttäjän itse määrittelemien kiinnostuksen kohteisiin liittyvät tarjoukset.

Alkuun

Kuinka saan selville mitä tietoja minusta on tallennettu?

 

VASTAUS Käyttäjä voi itse tarkistaa sovelluksesta mitä tietoja hän on rekisteröityessään antanut. Ne löytyvät sovelluksen etusivun vetovalikosta, kohdasta ‘Omat tietoni'.

Alkuun

Kuinka voin muuttaa antamiani tietoja, tai jopa poistaa kaikki tietoni?

 

VASTAUS Tämä onnistuu kahdella tavalla: asiakas voi ottaa yhteyttä Ison Omenan asiakaspalveluun mobiilisovelluksen kautta. Toiminto löytyy sovelluksen pääsivun vetovalikosta, kohdasta ‘Palaute'. Toinen kanava muuttaa tai poistaa tietoja ovat Ison Omenan nettisivut. Asiakas voi lähettää tietojensa muuttamista tai poistamista koskevan viestin isoomena.fi -sivun kohdassa ‘Palaute'. Viestiin pitää liittää mukaan myös oma yhteisönumero, joka löytyy Ison Omenan sovelluksen etusivun vetovalikon kohdassa ‘Omat tietoni'. Näin varmistamme, että kaikki asiakasta koskevat tiedot saadaan poistettua ja että emme poista väärän henkilön tietoja.

Alkuun

Kirjaudu sisään