USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Pikalinkit:

 



Miten Ison Omenan pysäköintijärjestelmä toimii?

 

VASTAUS: Ison Omenan pysäköintitiloissa on Q-Park puomiton pysäköintijärjestelmä, joka perustuu automaattiseen rekisterikilven kameratunnistukseen sisään- ja ulosajon yhteydessä. Järjestelmä toimii siten, että saapuessasi paikalle sisääntuloväylien kautta autosi rekisterikilpi kuvataan järjestelmään ja pysäköintisi alkaa. Voit seurata pysäköintiaikaa Taskuparkki-sovelluksen tai verkkosovelluksen (taskuparkki.fi) kautta tai tarkistaa pysäköintiajan lähtiessäsi maksuautomaatilla rekisterinumeron perusteella. 
 
Ison Omenan kanta-asiakasjäsenet saavat yhteensä 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa. Jos pysäköit alle ilmaisen ajan, voit ajaa hallista ulos käymättä maksuautomaatin kautta.
 
Ennen kuin lähdet Ison Omenan pysäköintihallista, varmistathan, että pysäköintisi on maksettu. Voit maksaa pysäköintisi syöttämällä rekisterinumerosi maksuautomaattiin tai Taskuparkki-mobiili tai -nettisovelluksella (taskuparkki.fi). Jos pysäköintiä ei ole maksettu edellä mainituilla tavoilla, Q-Park lähettää teille jälkikäteen paperilaskun, johon tulee 5 euron laskutuslisä. 
 

Alkuun

En saanut kirjautumistunnistetta – mitä teen?

 

VASTAUS: Tarkista ensin varmuuden vuoksi, että puhelinnumerosi on syötetty oikein sovellukseen. Jos puhelinnumero on syötetty väärin, tilaa uusi kirjautumistunniste oikeaan numeroon.

Jos puhelinnumero on syötetty oikein, yritä vähän ajan päästä tilata uusi kirjautumistunniste sovelluksen kautta. Tekstiviestien lähettämisessä saattaa tulla ajoittain ruuhkaa tai muuta häiriötä, minkä takia viestit tulevat perille viiveellä.

Huom. Jos et tunnistaudu tunnin sisällä, niin sinun on täytettävä rekisteröitymistiedot uudelleen.

Alkuun

Kuinka kauan voin pysäköidä?

 

VASTAUS: Ison Omenan pysäköinnissä on kaikille 2 ensimmäistä tuntia ilmaisia, minkä jälkeen veloitetaan ylimenevä pysäköintiaika voimassa olevan hinnaston mukaisesti (03/2019: 1,5 €/alkava tunti). Huomioithan, että mikäli olet Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas, saat kanta-asiakkuusetuna aina em. 2 ilmaisen tunnin lisäksi toiset 2 tuntia ilmaiseksi, eli yhteensä sinulla on 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa. Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmasta saat lisätietoa lataamalla älypuhelimeesi Iso Omena -kanta-asiakassovelluksen.

Alkuun

Kuinka maksan pysäköintini?

 

VASTAUS: Valitse itsellesi mieluisin maksutapa. Voit maksaa pysäköinnin maksuautomaatilla rekisterinumeron perusteella tai Taskuparkki-mobiili tai -nettisovelluksella (taskuparkki.fi). Jos pysäköintiä ei makseta, Q-Park lähettää teille jälkikäteen paperilaskun 5 euron laskutuslisällä. Maksuautomaatteihin ja Taskuparkki-sovellukseen käy yleisimmät pankki- ja luottokortit maksuvälineeksi.  

Alkuun

En ole vielä kanta-asiakas ja haluaisin 4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa 2 tunnin sijaan – kuinka minun tulee toimia?

 

VASTAUS: Jotta saisit tämän Ison Omenan yhteisön kanta-asiakasedun (4 tuntia ilmaista pysäköintiaikaa), täytyy sinun rekisteröityä Ison Omenan sovelluksen käyttäjäksi ja ottaa pysäköintietu käyttöön. Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmasta saat lisätietoa lataamalla älypuhelimeesi Ison Omenan sovelluksen tai nettisivuiltamme: www.isoomena.fi/parking

Alkuun

En ole vielä rekisteröitynyt Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmaan ja pysäköityneenä alle 2 tuntia – miten toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Voit ajaa suoraan uloskäyntiväyliä pitkin ulos. Tarvittaessa voitte varmistaa pysäköintiajan syöttämällä rekisterinumeronne pysäköintimaksuautomaattiin. Jokaisessa pysäköintitilojen tuulikaapissa on maksuautomaatti.

Alkuun

En ole vielä liittynyt Ison Omena yhteisön kanta-asiakasohjelmaan ja pysäköityneenä yli 2 tuntia – miten toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Pysäköintiedun saamiseksi pitää rekisteröityä kanta-asiakasohjelmaan ja lisätä Ison Omenan sovelluksen kautta rekisterinumero järjestelmään. Lisätty rekisteritunnus päivittyy järjestelmään 15 min kuluessa ja on tämän jälkeen käytettävissä.
 
Jos pysäköit yli 4 tuntia yhteisön jäsenenä, mene jollekin pysäköintimaksuautomaatille ja syötä automaattiin rekisterinumerosi, minkä jälkeen automaatti ilmoittaa sinulle, kuinka paljon pysäköintisi maksaa. Kun olet maksanut pysäköinnin, voit ajaa ulos Ison Omenan pysäköintilaitoksesta.
 

Alkuun

Olen rekisteröitynyt Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas, tallentanut rekisterinumeroni sovellukseen ja pysäköityneenä alle 4 tuntia – kuinka toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Voit ajaa suoraan uloskäyntiväyliä pitkin ulos.

Alkuun

Olen rekisteröitynyt Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja pysäköityneenä yli 4 tuntia – kuinka toimin, kun lähden pois?

 

VASTAUS: Lähtiessäsi valitse itsellesi mieluisin maksutapa. Jos sinulla on jo käytössä Taskuparkki-mobiili tai -nettisovellus (taskuparkki.fi), voit maksaa pysäköinnin kyseisen sovelluksen avulla. Jos et ole ottanut käyttöön Taskuparkkia, voit maksaa pysäköinnin maksuautomaatilla syöttämällä rekisterinumeron ja seuraamalla ohjeita. 
 
Jos pysäköintiä ei makseta lainkaan, Q-Park lähettää teille jälkikäteen paperilaskun 5 euron laskutuslisällä. Maksuautomaatteihin ja Taskuparkki-sovellukseen käy yleisimmät pankki- ja luottokortit maksuvälineeksi.
 

Alkuun

Olen jo rekisteröitynyt Ison Omenan sovellukseen, mutta en ole rekisteröinyt autoani - kuinka toimin?

 

VASTAUS: Sinun täytyy rekisteröidä sovellukseen myös autosi rekisterinumero, jolle pysäköintietu myönnetään. Mene älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan sovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Pysäköinti-> Voit syöttää ja tallentaa yhteensä kaksi rekisteritunnusta. Muistathan lisätä samat rekisteritunnukset myös Taskuparkki-sovellukseen, mikäli haluat maksaa pysäköinnin Taskuparkin avulla.

Alkuun

Minulla on työsuhdeauto – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

VASTAUS: Työsuhdeauto toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten yksityisomisteiset autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat.

Alkuun

Minulla on vuokra-auto – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

VASTAUS: Vuokra-auto toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten yksityisomisteiset autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat. 

Alkuun

Mitä sisääntulo- ja uloskäyntien pysäköintikamerat kuvaavat?

 

VASTAUS: Kamerat kuvaavat ainoastaan autosi rekisterikilven.

Alkuun

Kuinka autoni rekisterinumeron tunnistaminen toimii?

 

VASTAUS: Sisään tullessasi järjestelmän kamera kuvaa autosi rekisterinumeron ja vertaa sitä Ison Omenan mobiilisovellukseen syöttämääsi rekisterinumeroon.

Alkuun

Jos minulla on jonkun toisen auto, kuinka toimin sen kanssa?

 

VASTAUS: Toimii aivan vastaavalla tavalla, kuten kaikki pysäköintiin tulevat autot. Eli, pysäköintihinnoittelu ja -edut ovat täysin samat. 

Alkuun

Olen Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja antanut myös autoni rekisteritunnuksen, mutta vaihdan autoni toiseen – kuinka toimin, että myös jatkossa saan kaikki Ison Omenan yhteisön pysäköintiedut?

 

VASTAUS: Sinun täytyy rekisteröidä sovellukseen myös autosi rekisterinumero, jolle pysäköintietu myönnetään. Mene älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan sovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Pysäköinti-> Voit syöttää ja tallentaa yhteensä kaksi rekisteritunnusta. Muistathan lisätä samat rekisteritunnukset myös Taskuparkki-sovellukseen, mikäli haluat maksaa pysäköinnin Taskuparkin avulla.

Alkuun

Kuinka esim. ulkomaille rekisteröityjen autojen tunnukset toimivat?

 

VASTAUS Järjestelmä tunnistaa suomalaiset rekisterikilvet. Mikäli sinulla on ulkomaiset tms. vastaavat rekisterikilvet autossasi, on kaikkein parasta aina mennä pysäköintimaksuautomaatin kautta ennen ulosajoa.

Alkuun

Olen jo Ison Omenan yhteisön kanta-asiakas ja haluaisin 2 tuntia lisää ilmaista pysäköintiaikaa (yht. 4 tuntia) – kuinka minun tulee toimia?

 

VASTAUS: Mene älypuhelimellasi (Android tai iOS) lataamaasi Ison Omenan sovellukseen. Siellä valitse valikosta kohta 'Pysäköinti-> Voit syöttää ja tallentaa yhteensä kaksi rekisteritunnusta. Muistathan lisätä samat rekisteritunnukset myös Taskuparkki-sovellukseen, mikäli haluat maksaa pysäköinnin Taskuparkin avulla.

Alkuun

Voinko rekisteröidä itselleni useamman kuin yhden auton?

 

VASTAUS: Voit rekisteröidä yhteensä kaksi rekisterinumeroa.

Alkuun

Minulla on vammaisen pysäköintilupa – miten toimin?

 

VASTAUS: Pysäköidessäsi jätä lupa autoosi näkyvälle paikalle. Kauppakeskuksen infopisteeltä 1. kerroksesta saatte luvan kopiota näyttämällä ja rekisteritunnuksella yhteensä 6 tuntia ilmaista pysäköintiä. Infopisteen ollessa kiinni, otattehan yhteyttä Ison Omenan turvavalvomoon: puh. 09 464 262.
 
Huomioithan, että Ison Omenan pysäköintihallista löytyy sinulle erityispaikkoja, jotka sijaitsevat lähimpänä kauppakeskuksen sisäänkäyntiovia ja niissä on isommat pysäköintiruudut.
 

Alkuun

Minulla on perheen toinen auto käytössä – kuinka minun tulee toimia sen kanssa?

 

VASTAUS: Ison Omenan mobiilisovellukseen on mahdollista lisätä yhteensä kaksi rekisterinumeroa. Jos haluat maksaa pysäköinnin Taskuparkilla, muistathan päivittää toisen rekisterinumeron myös Taskuparkkiin ennen kuin ajat pysäköintihalliin. Muuten maksaminen tapahtuu pysäköintimaksuautomaatin kautta.

Alkuun

Ajan moottoripyörällä – joudunko maksamaan sen pysäköinnistä?

 

VASTAUS Kyllä. Olethan yhteydessä  Q-Parkin asiakaspalveluun maksuautomaatin kautta.

Alkuun

Tarvitsen kuitin pysäköinnistäni jälkikäteen – mistä saisin sellaisen?

 

VASTAUS: Saat kuitin pysäköintimaksuautomaatista. Taskuparkki-sovelluksen kautta saa myös kuitin tarvittaessa. Mikäli et ottanut kuittia talteen, tai olet sen hävittänyt, ole ystävällinen ja ota yhteyttä Q-Parkin asiakaspalveluun: info@q-park.fi 

Alkuun

 

Toimiiko Ison Omenan sovellus puhelimessani?

 

VASTAUS: Ison Omenan kanta-asiakassovellus toimii uusimmissa iOS- ja Android-käyttöliittymissä. Tarkemmat tiedot pystyy tarkistamaan käyttöliittymien sovelluskaupoista.

Alkuun

Mistä Ison Omenan kanta-asiakasohjelmassa on kysymys?

 

VASTAUS Kyseessä käyttäjän puhelimeen ladattava mobiilisovellus, jonka kautta Ison Omenan kanta-asiakkaat voivat saada lisäpalveluita ja kohdennettuja etuja sekä tarjouksia. Lähtökohtana on avoimuus, sovelluksen lataaja näkee käyttöehdot ja hyväksyy ne. Asiakas voi tutustua käyttöehtoihin joko mobiiliapplikaatiosta rekisteröitymisen yhteydessä tai täältä. Ainoastaan sovelluksen ladanneet ja yhteisöön rekisteröityneet henkilöt ovat mukana ohjelmassa.

Alkuun

Kerätäänkö tietoa tosiaan niin laajalti, kun käyttöehdoissa on todettu?

 

VASTAUS Tällä hetkellä keräämme käyttäjistä vain tämän rekisteröityessään antamat perustiedot. Sijaintitietoja tarvitaan silloin, kun asiakas haluaa käyttää sijaintiin perustuvia palveluita, esimerkiksi find my car –palvelua. Näiden tietojen kerääminen on edellytys tällä hetkellä mobiiliapplikaatiossa olevien toimintojen ja palveluiden toiminnalle. Kehitämme kuitenkin palvelua edelleen, ja saatamme jatkossa kerätä sellaisia tietoja, jotka mahdollistavat kehittämiemme lisäominaisuuksien ja/tai palveluiden edelleen kehittämisen ja ylläpidon.

Alkuun

Onko sovelluksen rekisteröityneen käyttäjän pakko hyväksyä, että hänen liikkumistaan kauppakeskuksessa voidaan seurata?

 

VASTAUS: Kyllä näin on. Niissä tilanteissa, kun asiakas haluaa liittyä yhteisön jäseneksi, hän ei voi kieltää sijaintitiedon keräämistä. Tämä on tärkeä ominaisuus ja edellytys tiettyjen palvelujen tarjoamiselle. Ilman sijaintitietoa asiakas ei voi käyttää esimerkiksi Find my Car –toimintoa, joka auttaa häntä löytämään autonsa parkkihallista. Muita sijaintitietoa hyödyntäviä palveluja ovat mm "näytä reitti liikkeeseen" tai erilaiset tarjoukset ja edut, joita voidaan kohdentaa asiakkaalle riippuen siitä missä hän liikkuu kauppakeskuksessa.

Alkuun

Miksi Citycon ylipäätään haluaa seurata asiakkaidensa liikkumista kauppakeskuksessa?

 

VASTAUS: Koko lojaliteettiohjelman tavoitteena on tarjota kauppakeskuksen asiakkaille lisäpalveluita ja heille räätälöityjä etuja. Sijaintitietoa tarvitaan, jotta voimme tarjota esimerkiksi asiakkaan haluamia tarjouksia juuri silloin, kun asiakas on kauppakeskuksessa. Haluamme myös palkita kanta-asiakkaitamme ja tarjota yhä enemmän etuja niille asiakkaille, jotka asioivat Isossa Omenassa usein.

Alkuun

Millä tavalla Ison Omenan lojaliteettiohjelma eroaa kaupan liikkeiden vastaavista ohjelmista?

 

VASTAUS: Meidän ohjelmassamme asiakas näkee itse, mitä tietoa keräämme. Me emme myöskään kerää lainkaan varsinaisiin kassatapahtumiin tai asiakkaan ostohistoriaan liittyvää tietoa. Asiakas voi halutessaan kertoa, että on kiinnostunut esimerkiksi liikuntavälineistä, jolloin voimme tarjota hänelle aiheeseen liittyviä tarjouksia ja vinkkejä. Keräämämme tieto ei siis perustu asiakkaan ostokäyttäytymisen tai maksutapahtumien seuraamiseen.

Alkuun

Miten varmistatte, että lain kirjainta noudatetaan?

 

VASTAUS: Lojaliteettiohjelman valmistelussa on otettu huomioon soveltuva tietosuojalainsäädäntö. Olemme tehneet suunnitteluvaiheessa töitä juridiikan tietosuoja-asiantuntijoiden kanssa ja myös keskustelleet tietosuojavaltuutetun kanssa. Noudatamme lakia ja haluamme olla avoimia asiakkaidemme suuntaan.

Alkuun

Mihin antamani tieto tallennetaan?

 

VASTAUS: Käyttäjän rekisteröinnin yhteydessä antamat tiedot siirtyvät keskitettyyn käyttäjärekisteritietokantaan. Pidämme hyvää huolta tietosuojasta ja asiakastietoihin on pääsy vain tarkoin määritellyillä henkilöillä, joiden työtehtävät liittyvät kanta-asiakasrekisterin hoitoon ja ylläpitoon.

Alkuun

Miksi tarvitsette luvan tietojeni siirtoon kolmannelle osapuolelle?

 

VASTAUS: Lupa tarvitaan, jotta saamme toteutettua teknisesti mm. pysäköintiin liittyviä etupalveluita. Eri järjestelmien täytyy ns. ‘pystyä keskustelemaan' keskenään.

Alkuun

Onko pysäköintietu ainoa jäsenen saama etu siitä, että on rekisteröitynyt yhteisön jäseneksi?

 

VASTAUS Ei ole. Tällä hetkellä saatavilla olevia muita etuja ovat mm. erikoistarjoukset, mobiilietukupongit sekä opastus liikkeisiin.

Alkuun

Tuleeko etuja ja palveluja lisää?

 

VASTAUS: Kyllä tulee. Kehitämme jatkuvasti jäsenillemme tarjottavia etuja ja palveluja. 

Alkuun

Kuinka saan selville mitä tietoja minusta on tallennettu?

 

VASTAUS: Käyttäjä voi itse tarkistaa sovelluksesta mitä tietoja hän on rekisteröityessään antanut. Ne löytyvät sovelluksen Info-sivulta, kohdasta ‘Omat tietoni'.

Alkuun

Kuinka voin muuttaa antamiani tietoja, tai jopa poistaa kaikki tietoni?

 

VASTAUS: Tämä onnistuu kahdella tavalla: asiakas voi ottaa yhteyttä Ison Omenan asiakaspalveluun mobiilisovelluksen kautta. Toiminto löytyy sovelluksen ylävalikosta Info-painikkeen alta, kohdasta ‘Palaute'. Toinen kanava muuttaa tai poistaa tietoja ovat Ison Omenan nettisivut. Asiakas voi lähettää tietojensa muuttamista tai poistamista koskevan viestin isoomena.fi -sivun kohdassa ‘Palaute'. Viestiin pitää liittää mukaan myös oma yhteisönumero, joka löytyy Ison Omenan sovelluksen etusivun vetovalikon kohdassa ‘Omat tietoni'. Näin varmistamme, että kaikki asiakasta koskevat tiedot saadaan poistettua ja että emme poista väärän henkilön tietoja.

Alkuun

Miksi joudun käyttämään kahta mobiilisovellusta pysäköintiin?

 

VASTAUS: Et joudukaan. Ison Omenan mobiilisovelluksella saat pysäköintiedun käyttöösi rekisterinumeron lisäämällä. Taskuparkki taas tarjoaa mutkattoman maksutavan eli vaihtoehdon maksuautomaatilla maksamiseen.

Helpoimmillaan pysäköinti sujuu siten, ettei sinun tarvitse kuin saapua ja poistua pysäköintialueelta: autosi tunnistetaan automaattisesti rekisterinumeron perusteella ja maksu hoituu suoraan sovelluksen kautta. Lisäksi säästät aikaa ja vaivaa, kun sinun ei tarvitse asioida maksuautomaatilla tai käydä autolla pysäköinnin aikana.

Alkuun

Mikä on Taskuparkki?

 

VASTAUS: Voit maksaa pysäköinnin Taskuparkki-mobiili- tai nettisovelluksella (https://taskuparkki.fi/). Helpoimmillaan pysäköinti sujuu siten, ettei sinun tarvitse kuin saapua ja poistua pysäköintialueelta: autosi tunnistetaan automaattisesti rekisterinumeron perusteella ja maksu hoituu suoraan sovelluksen kautta. Lisäksi säästät aikaa ja vaivaa, kun sinun ei tarvitse asioida maksuautomaatilla tai käydä autolla pysäköinnin aikana.

Alkuun

Aikaisemmin Ison Omenan sovelluksessa oli pysäköintiajasta laskuri – mihin se katosi?

 

VASTAUS: Nyt kun Ison Omenan pysäköinnin voi maksaa Taskuparkin sovelluksessa, aktiiviseen pysäköintiin liittyvät tiedot on myös Taskuparkki -sovelluksessa.

Alkuun

Mitä jos kamera ei tunnista lähtiessä rekisteritunnustani?

 

VASTAUS: Jos käy niin ikävästi, että järjestelmä ei tunnista lainkaan lähtiessänne rekisteritunnustanne, selvitämme vian mahdollisimman pikaisesti ja päätämme pysäköinnin jälkikäteen manuaalisesti.

Alkuun